Tu ce ai facut cu primii bani economisiti?

Problema banilor si mai ales in ziua de astazi este una complexa si ar fi multe de discutat pe baza acesteia. Toti cunoastem proverbul: Haina il face pe om, iar pentru o haina scumpa iti trebuie bani. Proverbul acesta este adevarat si se confirma in cele mai multe cazuri. Ideea este ca suntem judecati dupa ce case avem, dupa ce masini conducem, ce stil vestimentar avem. Cand trece o persoana bine imbracata pe strada, multi intorc privirea si o privesc lung, unii cu admiratie, altii cu invidie. La un interviu de angajare mai multe sanse are o persoana care arata ca scoasa din tipla decat o persoana care are un aspect ponosit. Lucrurile acestea se intampla si este trist cand esti judecat dupa cat de sarac sau bogat esti. 
Din pacate invatamantul romanesc nu prea se ocupa de educatia financiara a elevilor, viitori stalpi ai socitatii, care ar trebui sa cunoasca de la varste fragede cum sa economiseasca, cand si in ce anume sa isi investeasca economiile, avantajele si dezavantajele anumitor decizii, care ar putea sa le afecteze statutul financiar. Cei de la BCR au demarat un proiect national de educatie financiara care se numeste: "Scoala de bani pe roti", proiect ce isi propune sa ii ghideze pe tinerii intre 7-14 ani in vederea unei educatii financiare cat mai sanatoase. 
Apropo, ca veni vorba de bani, daca va aflati in momentul in care vreti sa strangeti niste bani pentru a va cumpara o bicicleta va vand un pont: va puteti inscrie foarte simplu pe urmatorul link si puteti sa va plimbati mult mai repede cu propria bicicleta, castigata si nu cumparata. Sunt sigura ca banii pentru bicileta isi vor gasi repede o alta indeletnicire, mereu o fac: https://www.scoaladebani.ro/peroti/flip-your-story/

Sa revin putin la intrebarea din titlul articolului, pentru ca nu a fost una retorica. Sunt si eu foarte curioasa si mi-ar placea sa aflu pe ce si-a cheltuit fiecare primii bani. Imi amintesc si acum ce emotionata am fost cand am vazut  cu ochii mei primii mei bani. Spun cu ochii mei, asa cliseic, pentru ca ii vedeam, erau acolo, aveam deja o certitudine ca sunt reali. Primii mei bani i-am castigat foarte greu, greu ma refer la munca pe care am depus-o. si atunci am inteles ca banii nu sunt asa usor de castigat. Nu mai lucrasem pana atunci si pentru mine era destul de dificil sa ma acomodez. Am lucrat pentru prima data pe perioada facultatii. Parintii mei sunt niste oameni modesti, uneori cu banii eram poate mai prejos de limita supravieturii, ani intregi mama fiind singura care aducea banii in casa. Mi s-a insuflat, dar am inteles si eu faptul ca fara bani, scoala este singura sansa pe care o mai ai in viata de a te salva de la o viata nu modesta, mediocra chiar.
Lucram in tura 12 ore cu 24 de ore, la o companie care se ocupa cu cereale, porumb mai precis. Am facut munca de jos, stateam 12 ore pe un scaun la o banda si trebuia sa sortam porumbul de impuritati. Cand nu era porumb, ieseam afara , maturam pistele la 40 de grade, pleava, jumuleam buruienile, caram galeti grele, pline cu porumb, care mai cadea pe traseu.
Nu imi este rusine de munca de jos, nu mi-a fost niciodata si acum, daca nu as avea alta varianta as lucra oriunde sa imi castig existenta. 
Mi-a fost extraordinar de dificil atunci, aveam toate motivele sa renunt, dar a fost o experienta benefica pentru mine, am invatat sa apreciez mai mult oamenii, care sunt nevoiti toata viata sa faca aceste munci pentru a trai, fie ca este sau nu vina lor. 
Am folosit primii mei bani, asa de greu castigati pentru facultate, mi-am platit cateva luni caminul din ei si mi-am asigurat cele necesare acolo. 
De atunci am invatat sa apreciez mai mult banul si sa imi doresc sa aiba o finalitate munca mea, poate nu mereu extraordinara, dar sa ii cheltuiesc putin chibzuit. Au fost si multe dati in care m-am revoltat pe toata treaba asta, ca banii sunt putini si ii castigam greu, asa ca am mai cheltuit si orbeste si deplasat, dar cred ca asta se intampla oricui.
Este important insa sa stii sa gestionezi banii, si sa iti faci o lista lunara cu toate cheltuielile pe care le ai pentru a putea face fata cu brio nevoilor din ziua de azi. Stiu pe pielea mea totusi ca inevitabilul apare, o cheltuiala neprevazuta si este bine sa scoti de la saltea si sa iti rezolvi problema de moment. Nu am avut niciodata multi bani si nici nu imi doresc, vreau sa cred ca imi pot face o mica bucurie si cu bani putini, chiar daca este o prajitura si nu o vacanta nu stiu pe unde. Poti sa fi fericit si cu bani putini si in acelasi timp poti sa economisesti si pentru un rasfat mai mare. 
Asa ca aveti grija, oriunde plecati, sa aveti portofelul la purtator, asa sa mai facem haz de necaz de banii astia putini, care ne dau atatea batai de cap.


Comentarii

  1. Frumoasa poveste, munca ne invata mereu sa apreciem mai mult banii

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc pentru cuvintele dumneavoastra, numai prin munca se rezolva toate si asa se nasc si satisfactiile noastre.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

Set handmade mov

Set handmade cu flori